Tuesday, June 29, 2010

Pesanan Dato' Saifuddin Abdullah buat semua Pejuang MINDS 2010!

"Sy harap Minggu Orientasi di univ2 kali ini lebih baik dpd dulu: lebih sesuai dgn univ & tidak spt di sek men; lebih banyak pengisian intelektual; lebih banyak peranan mahasiswa sbg penganjur, pelaksana, fasilitator dlm erti kata yg sebenar." 
Dato' Saifuddin Abdullah,Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia
  • 1.Mahasiswa UMP Mahasiswa Peduli telah menyedari dan kesedaran ini akan terus ditanam kepada pejuang-pejuang MINDS 2010 
    2.TTT seru kepada semua Pejuang2 MINDS 2010 supaya memperkemaskan gerak kerja,mempersiap siaga kekuatan mental & fizikal,berani bereksperimen dan PEDULI dengan isu semasa.Ini akan mencerminkan daya intelektual dan  karisma Para Pejuang2 MINDS kali ini.
    3.MINDS milik MAHASISWA.Mukatamad.
    *TTT gelar semua fasilitator MINDS sebagai Pejuang-pejuang Mahasiswa Peduli yang berani,penuh Idealisma dan bersungguh-sungguh membawa nama UMP ke persada yang disegani. Make the world proud of us! Pejuang MINDS sebenar tidak pernah kenal arti penat lelah,tidak tahu apakah itu putus asa dan bekerja dgn spenuh jiwa demi UMP Terchenta...Salam perjuangan drpd TTT
     

 

8 comments:

  1. n pejuang2 semua jgn buli adik2.. ksian kat diorg..

    ReplyDelete
  2. Jom pegi public lecture Fahmi Reza pasal sejarah gerakan mahasiswa 60-an dan AUKU.

    http://bit.ly/aDJrBX

    ReplyDelete
  3. ckup2la suffi.ko dah xde gune dlm MINDS kmi kali nie.xyahla nak duk sibuk dgn kerja kami.ko bukannya buat kerja kuli bwahan cam ak dan kwn2 ak.ko tue bnyak sgt ckp.muke ats pentas tp ckp tin kosong! menyampah kami tengok ko duk sibuk2 ni.p balik rumala bercuti.

    ReplyDelete
  4. salam. sedara anonymous diatas,jgn cakap ikut emosi,daripada kata2 anda sy tahu anda junior. 1st minds sy jd fasi,sy bersama sufi.masa tu dia ketua ajk unit logistik & teknikal.anda tau bukan ape tugas2 unit logistik dan teknikal. segala2 nya bergantung kepada mereka,kalau mereka cacat,cacat habis semuanya. sepanjang minds 2008/09 siapa yg kehulu ke hilir uruskan soal logistik? siapa yg buat kerja smpai xckup hirau mkn minum dan rehat?.. klau sufi xbuat keje n hanya bagi arahan,mcm mn die boleh dpt anugerah fasi paling komited semasa malam apresiasi minds zaman kami dulu?? klau diahanya menunggu jawatan baru nak buat kerja,sekarang die dah xde jawatan tapi die tetap dgn perjuangannya utk korang jgk yg xpernah puas hati,xpernah bersyukur dengan ape yang ada...klau anda bagus sgt,buat la lebih baik dari die,jadi lbh bagus dari die,jgn ckpkosong dan hanya tahu menghina je... wallahua'lam

    ReplyDelete
  5. bagus la..selamat berjuang utk fasi MINDS..tq kerana jaga aku masa minds dulu..tp aku xsetuju byk perkara ngan TTT..macam ada yg xpuas hati jer pasal minds. kalo minds milik mahasiswa, apa guna n kerja pegawai ump? minds bagi aku bukan milik mahasiswa pedulu..tp milik UMP.. mahasiswa dan UMP saling memerlukan..bukan berasingan.. sape kita nak arah staff ump utk kerja ngan kita? besor benor ke pangkat jadi fasi minds? hebat sangat ke student UMP ni?

    apa la,kita asyik xpuas hati jer..semua nk ikut telunjuk kita..nak ikut ego kita..bodoh namanya..nape nk ikut ckp menteri yg ada maksudnya sendiri?mahasiswa kt malaysia ni terkongkong sangat ker?bangsat sngt ker?

    ReplyDelete
  6. boleh tahu 'aku budak baru' sape..ape kate anta bagitau nama, anda di unit mana.. kita boleh berdiskusi dgn lebih intelek.. kan??

    ReplyDelete
  7. Terima kasih TTT ucapkan kepada semua peng'comment'2 yang sudi membaca enrty di Blog TTT.

    Jujurnya TTT berasa senang hati kerna wujud perdebatan yg sehat,cuma ada sedikit silap faham mengenai statement TTT iaitu MINDS Milik Mahasiswa!

    Sewaktu TTT menjadi salah seorang fasilitator semasa MINDS 2008,kita berasa ada sesuatu yg masih tidak cukup walaupun gerak kerja MINDS 2008 dilakukan oleh Mahasiswa.TTT dan teman seperjuangan berasakan Mahasiswa WAJAR melakukan lbih drpd sekadar membantu mahasiswa,mengangkat kkerusi,menjadi pengacara Majlis dan sebagainya.Ini semua kerja dan kepakaran anak muda yang mempunyai tenaga muda.

    TTT berasa kan bahawa Mahasiswa harus berperanan lebih daripada sekadar menjadi Fasilitator MINDS.Mahasiswa sebagai Anak Muda yang mempunyai daya intelektua;,tenaga wajar diberi ruang sebagai PERANCANG,pelaksana DAN MASTER MINDS kepada Minggu Induksi Siswa. Dalam arti kata yg laen,TTT berasa sudah sampai masanya Mahasiswa UMP diberi KUASA membuat DECISION MAKER.

    Jadi,apabila TTT dan teman2 MPP tahun yg sama telah request dan mencadangkan perkara ini kepada Yang Hormat Dato' Naib Canselor UMP dan beliau sgt positif.Jadi wmpowerment lebih telah diberikan kepada Mahasiswa dan hasilnya MINDS 2009 telah dilaksanakan drpd Organisasi tertinggi drpd PENGARAH MINDS sehinggalah Ketua Fasilitator semuanya drpd Mahasiswa.

    Slogan MINDS 100% Mahasiswa ,MINDS milik Mahasiswa yang dilontarkan oleh TTT dan teman2 semua membawa maksud bahawa Mahasiswa mempunyai Autoriti sebagai Pembuat Keputusan Penting atau Decision Maker dan bukannya sekadar fasilitator.TTT berbangga dgn prestasi MINDS 2009 dans eterusnya MINDS 2010 dan akan datang kerna inilah permulaan kepada Menghak upaya Mahasiswa ke peringkat paling Optimum.

    TTT dalam perbincangan dgn Dato' Naib Canselor serta Dekan JHEPA ketika itu,Profesor Dr Abdul Jalil Bin Borham menerangkan bahawa MINDS dikelolakan 100% oleh Mahasiswa bukan bererti tiada bantuan drpd Pegawai dan staff UMP.TTT tidak pernah dalam mana2 statement TTT melontarkan kita menafikan usaha pegawai2 cuma kita TEGASKAN bahawa pegawai dan staff tetap berperanan spt biasa kerna mereka dah dibayar gaji,elaun dan sebagainya dan semamangnya Mahasiswa wajar bekerjasama dgn pegawai dan staff UMP.TTT no offense dgn perkara tersebut. Cuma sudah sampai masanya Mahasiswa berperanan lebih sebagai Perancang,Pelakasana dan Master Minds kpd event MINDS ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum dan salam sejahtera..
    mungkin sy skadr ingin mmberi beberapa pnerangan dan pnjelasan mengenai isu minds,, sy sgt mghormati TTT yg pernah memegang jwtn sbg pngarah plaksana minds buat prtama kali nya dlm sjarah ump.. kta dibawah mudah utk menyalahkan org diatas, sedgkan kta tdk prnah utk cba merasa atau berani brada ditmpat mereka..bkn mudah utk mmbuat keputusan lbh2 lg yg melibatkan nama UMP.utk pngetahuan semua walaupun minds dikelolakan oleh mahasiswa 100% tp segala keputusan tidak pernah diambil sambil lewa malah byk perjumpaan dan perbincangan yang telah dibuat bersama pihak staff terutama pihak JHEPA, JPPH, ICT ,BPA, Keselamatan dan semua pihak sama ada yg terlibat secara langsung atau tdk dgn MINDS.kami di bahagian pelaksana MINDS akan membincangkan segala progress prjalanan MINDS di dalam mesyuarat penyelarasan bersama pihak staff yag terlibat dalam MINDS secara langsung agar semua maklumat dan permintan di pihak kami dpt diselaraskan.oleh itu bagi saya tidak akan timbul isu pihak kami mengarahkan pihak staff.. Oleh itu, kiranya anda selaku mahasiswa ,, bukalah minda jgn melihat hnya di permukaan tp selamilah di dasar nyer jga.. wasalam..

    ReplyDelete