Thursday, May 20, 2010

Kenapa Mahasiswa Tak Amik Pot Speaker Corner???

Ini Mat Adolf Hitler..kalau dia mula berpublic speaking,semua terpaku dan terpukau,penuh idealisme n jati diri!



Respon kepada Tulisan Dato' Saifuddin Abdullah mengenai Speakers' Corner Needs Voices di akhbar The Star pada 20 May 2010.

Pada hemat TTT,kenapa Speaker Corner tidak begiti diambil peranan atau bahasa lain Mahasiswa tak amik pot dengan kewujudan Speaker Corner kerna:

1. Kesan pentarbiyahan minda yang dididik kedalam minda anak muda bahawa berpolitik adalah DILARANG sama sekali.Malah,kebanyakkan majoriti Mahasiswa akan didedahkan slogan masuk Universiti kene belajar bersungguh sungguh,dapatkan dulu ijazah tu baru la nak memandai kritik atau berpolitik.Semasa TTT seforum bersama TanSri Dato' Sri Profesor Dr Ibrahim Abu Syah,Mantan NC UiTM,beliau dengan tegas memberi amaran kepada mahasiswa supaya nak BERPOLITK dapatkan dulu ijazah.alahai~

2.AUKU yang dipinda pada 2009 yang 'kononnya' diberi ruang kebebasan seluas luasnya kepada Mahasiswa dan pensyarah untuk lebih bebas bergerak TIDAK dihayati sepenuhnya oleh penjawat penjawat awam terutamanya PTJ seperti Hal Ehwal Pelajar dan mana2 bahagian pusat tanggungjawab. Bila mana pegawai atau penolong pegawai tidak begitu menghayati semngat pindaan AUKU 2009 maka, berbuat apa sahajalah nanti pasti Mahassiwa yang lantang akan terus dimandomkan dan lebih sdih lagi dinafikan hak nya.

Contoh:

MPP mempunyai hak untuk bersuara dalam mana2 mesyuarat yang berkepentingan kepada hak Mahasiswa tapi realitinya MPP atau Mahasiswa itu sendiri tidak diendahkan peranannya.Contoh jelas bila mana yuran penggunaan Kompleks Sukan UMP dikuatkuasakan 1 April 2010,tiada wakil mahasiswa dijemput untuk berbincang dahulu dasar pelaksanaannya dan implikasi. TTT pernah bersuara kan perkara ini kepada Dekan JHEPA,Profesor Dr Ridzuan B Nordin bahawa isunya bukan jumlah wang yang perlu dibayar keatas sewa Kompleks Sukan,tetapi isunya ialah Hak Wakil Mahasiswa dibawa berbincang terlebih dahuilu sebelum apa apa dasar hendak dikuatkuasakan.Tidak cukup hanya memanggil wakil HEP dalam menyuarat yang melibatkan hak mahasiswa kerna KAMI memngundi MPP bukan mengundi HEP!!!Hakikatnya,tiada sebarang tindakan dan kesannya seluruh Mahasiswa UMP terpaksa hadapi keputusan ini.Yang panas punggung nak menjawab ialah adik2 MPP yang tersepit ditengah tengah.Alahai~

Contoh lain ialah syarat murahan Fasilitator MINDS yang setahu TTT masih berkuat kuasa iaitu Mahasiswa Tahun Akhir Tidak dibenarkan menyertai MINDS dan juga Mantan MPP juga tidak dibenarkan. Semua buat pekak dan bisu buta juga tuli.Bila kita menulis di blog TTT,dibilang TTT tidak mengenang budi.Budi apa ni???Budi sampai maruah diri pemimpin Mahasiswa boleh dipermainkan???Ini Universiti bukan JKKK Kampung Bongek atau lain2 kawasan yang boleh diperlakukan sewenang wenangnya.Bila anak muda yang penuh idealisme dihalang dengan cara paling murahan,TTT tiada apa hendak berbicara melainkan kasihan dengan dasar sedia ada.Nah,banyak lagi ketidak adilan yang oleh kita senaraikan cuma TTT tidak mahu memanjangkan polemik ini kerna isunya disini ialah Kenapa Mahasiswa Tak Amik Pot Speaker Corner???

3.Realitinya,yang menggerakkan agenda berpersatuan dan kesedaran beraktivisme di universiti kebanyakkannya orang yang sama. Kelesuan Speaker Corner di IPTA berpunca kurangnya kesedaran majoriti Mahasiswa terhadap isu semasa baik isu kampus atau nasional. Majoriti kerna labih suka free style atau tak terlibat langsung."Buat aper susah susah beb,janji aku mengundi setiap kali Piliharaya dah la.yang lain tugas MPP la.Aku undi diorang untuk jaga kebajikan aku.aku nak study,aku nak main DOTA ni.aku nak men futsal ni.aku nak kangkang jer."Ini ayat2 lazim kedengaran.Hakikatnya semangat dan idealisme demokrasi jauh tersimpang dalam benak sanubari Mahasiswa kita.Semngat demokrasi bukan semata mengundi beb.Ia jauh lebih luas daripada itu. Semangat demokrasi merupakan partisipasi bersama pemerintah(dalam konteks kita di kampus ialah MPP lah).Partisipasi dalam setiap gerak kerja MPP dan kepimpinan Mahasiswa agar bersama sama bersuara.Daripada budaya ini lah akan lahir kesedaran dan semngat idealisme menjulang tinggi kerna semua amik tahu dan peduli kerna sedar bahawa sokongan Mahasiswa amat diperlukan untuk melakukan perubahan besar dalam Gerakan Mahasiswa!

Solusi:

1.Pemimpin Mahasiswa di setiap Universiti mesti berani kehdapan memulakan budaya bersuara lantang.Pemimipin Muda mesti bersuara lantang,dekat dengan Mahasiswa,layan kehendak dan karenah kawan2 kita,dengar isi hati dan rintihan Mahasiswa yang terseksa selama ini.Majlis Speaker Corner kene sempoi,santai,bersahaja,tetapi serius dan ada matlamat.Mesti mempunyai kerangka jelas perjalanan majlis agar pengucapan tidak terlalu emosi dan ada jalan penyelasaian.

2.Speaker Corner tidak boleh dibuat buat wujud.Mesti ada krisis dan isu dan ketika itu baharulah Speaker Corner WAJIB amiik peranan.Elemen bersuara tidak boleh disekat sekat oleh tangan2 ghaib dan bajingan2 yang suka suki hendak mencantas Pemimpin Mahasiswa lantang bersuara.Kalau ada fitnah dan fakta meleset,sila betulkan dan tegur..bukan CANTAS mengkhinzir butta....Pemimpin Mahasiswa serta Mahasiswa yang hendak bersuara mestilah biuat homework terlebih dahulu.Jangan sesuka hati dengan amarah anak muda bercakap,takut yang dicakapkan hanya fitnah maka kita yang malu.Rajin rajinkanlah gunakan Lebai Google dan bertanya pada mereka yang tahu.

3.Speaker Corner harus datang daripada Mahasiswa dan bukan Sang Penguasa yang terlebih sudah~Mahasiswa tidak kira siapa pon anda wajar diberi peluang bersuara dan semangat Mahasiswa Peduli wajar terus subur diterapkan.Hebahan di std,blog,facebook.skype,oovoo dan poster2 kecil wajar dilakukan agar semua tahu isu yang sedang dibicarakan dan tujuan homework dapat dibuat. Jangan sesekali syok sendiri. Pengalaman TTT dan teman2 seperjuangan melaksanakan Rapat Umum Suara Mahasiswa: 6 Tahun Penubuhan UMP Kafeteria masih ditakuk lama bukan himpunan main main atau syok sendiri.Lihat sahaja kehadiran Ayahanda Dato' Naib Canselor dan seluruh gerombolan pegawainya serta kehadiran lebih 500 warga Mahasiswa menunjukkan isu tersebut relevan dan mendesak. Apa yang TTT hendak tekankan ialah idealisme yang perlu diutamakan terlebih dahulu.Gagasan Mahasiswa Peduli tidak seharusnya berkubur malah perlu dikembangkan mengikut peredaran zaman Kepimpinan Mahasiswa! TTT yakin Sang Penguasa pasti lelah dan tercungap cungap andai Semangat Mahasiswa Peduli dihadamkan oleh setiap Pemimpin Mahasiswa dan anak muda akan terus bergerak tidak kenal penat lelah untuk memperbaiki sistem yang sedia lapuk dan tidak membantu perkembangan UMP.

"Saya boleh bersabar kalau melibatkan hanya diri saya sendiri,tetapi saya tidak akan membiarkan sekiranya mereka memperlekah seni mempertahankan diri orang Cina"

Master Hung dalam IP Man 2


"Saya boleh bersabar sekiranya hak saya dinafikan oleh mereka yang berkuasa,tetapi saya tidak boleh bersabar sekiranya mereka yang berkuasa memperlekeh Hak Mahasiswa keseluruhannya!!!" The Think Tanker

Hidup Mahasiswa,Hidupkan Idealisme Mahasiswa Peduli maka Hiduplah Speaker Corner!!!!

The Think Tanker
21 Mei 2010
12.30am di Orange Cyber Cafe di Taman Permata

3 comments:

  1. ~sedarlah wahai phk pntadbiran universiti...mahasiswa ada hak~

    ReplyDelete
  2. itulah cakap pandai...

    mahasiswa boleh buat itulah inilah... tapi kesudahannya??? yang menang tetap orang atasan...

    kami ni bukan mengutuk atau mengkeji, cuma kadang2 melihat kebajikan kami tidak dijaga sebagaimana sepatutnya, kami menegur dengan memberi komen/maklumbalas...

    itu pun salah ker???

    TTT, teruskan pejuangan kita ini sebagai mahasiswa universiti...ingat, perjuangan belum selesai....

    dari
    siswa_kg_bktl

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    Kenapa mahasiswa tak amik pot speaker corner?? Maaf sedikit teguran dari saya. Saya harapkan agar TTT dapat memperkemaskan lagi struktur ayat dan tatabahasa melayu dengan betul. Ye,kita mahasiswa kejuruteraan,bukan kesusasteraan melayu, tetapi pemimpin seharusnya peka akan perkara ini. Jangan merosakkan bahasa dengan perkataan-perkataan yang rosak,rojak dan sebagainya. Biar nampak matang dari segi penulisan,idea sahaja tidak mencukupi. Wallahu'alam

    ReplyDelete