Tuesday, March 23, 2010

(UPDATE)Isu UMP Pekan: Mahasiswa Bakal MEREMPAT lagi???

Gerakan Mahasiswa Jangan Berpecah,Kita Bersatu Perjuang Hak Bersama 

  • 1.TTT mendapat maklum balas yang sangat positif daripada teman2 Mahasiswa mengenai pendedahan awal TTT mengenai beberapa keputusan di Peringkat JHEPA berkenaan perpindahan Mahasiswa Tahun 3 & 4 FKM dan FKEE ke UMP Pekan.TTT perlu mengucapkan jutaan penghargaan komentar teman2 Mahasiswa UMP yang cukup lantang menyuarakan kebimbangan kita mengenai perkembangan terbaru ini.
 
  • 2.Secara tuntas,kita sebagai Mahasiswa perlu meneliti kembali beberapa fakta penting untuk rujukan bersama:
  • i)Perpindahan Mahasiswa FKM & FKEE ke Kampus UMP Pekan mesti diteruskan walaupun jadual asal perpindahan ke UMP Pekan ialah pada Bulan Disember 2009.Selain itu dengan kapasiti kemasukan Mahasiswa Baharu Intake Julai yang dianggarkan sekitar 2000 pelajar menyebabkan Kolej Kediaman di UMP Gambang tidak dapat menampung semua Mahasiswa UMP.

  • ii)Fasa 1 Kolej Kediaman UMP Pekan yang boleh memuatkan Mahasiswa seramai 640 orang telah mengalami kelewatan dari sudut dateline siap.Jika kita buka balik minit mesyuarat MPP yang lepas,telah dinyatakan tarikh asal Kolej Kediaman Fasa 1 siap pada bulan Disember 2009 sebelum dilanjutkan kepada bulan Mac 2010.Berdasarkan kondisi semasa Kolej Kediaman Fasa 1 ini,TTT menganggarkan siap sepenuhnya pada bulan June 2010.Ini belum lagi diambil kira pemasangan bekalan Air,Eletrik,Internet dan Sijil Layak Menduduki atau CF dan sebagainya.Bahkan,banyak lagi perkara yang perlu difikirkan oleh Pihak Pengurusan UMP terutama JHEPA dan JPPH mengenai kemudahan asas,kefeteria( takkan nak terus menerus makan sepanjang hari di Kafe Kanopi 5 Bintang?),trasnportation dll. Pokoknya,masih banyak keraguan di hati Mahasiswa FKM & FKEE mengenai pelan perpindahan ke UMP Pekan ini. Tidak juga dinafikan bahawa perpindahan ini memudahkan bagi kami Mahasiswa Tahun Akhir menyiapkan Projek Sarjana Muda 2 kami dengan lebih berfokus.Tidaklah TTT ingin menafikan kebaikan cuma kekurangan serta kepincangan yang terlalu menghantui benak pemikiran TTT yang menyebabkan hampir semua Mahasiswa berfikiran sedemikian.
  • 3.TTT menyeru dengan cara baik dan berhemah dengan kebijaksaan yang masih waras kepada seluruh Mahasiswa UMP terutama FKM & FKEE agar kita bersatu hati dan elak perpecahan sesama kita.Ini hanya menguntungkan pihak pihak tertentu yang cukup suka melihat Gerakan Mahasiswa UMP berbalah sesama kita,menuding jari semata tanpa ada sifat berlapang dada.\
 
  • 4.TTT berpeluang berjumpa dengan Sdr Khaliq,Naib Yang Dipertua MPP UMP sesi 2009/2010 untuk mengadakan seberapa segera pertemuan bersama Pimpinan Mahasiswa di peringkat Persatuan Fakulti dan kita tentukan hala tuju perjuangan Mahasiswa di UMP Pekan.
 
  • 5.Kemudian,marilah kita bergandingan mencari solusi terbaik agar tuntutan Mahasiswa dapat diambil jalan penyelesaian yang terbaik. Bagi teman2 Mahasiswa yang bergelojak hati muda ingin mengadakan Rapat Umum,TTT mengambil jalan tengah agar kita berikan kepercayaan kita dahulu kepada teman2 Pimpinan Mahasiswa untuk mereka menyelesaikan beberapa perkara seperti soal tuntutan dan memorandom yang tepat untuk dibawa ke Pihak Pengurusan UMP.
 
  • 6.Ayuh,tekadkan hati,bulatkan muafakat,satukan Idealisme Mahasiswa PEDULI dan kita bertindak pada masa yang PALING sesuai.
 
  • 7.Sudah sampai masanya kita perbanyakkan Pidato Mahasiswa mengenai isu terkini UMP,forum2 bebas yang berdiskusi mengenai hala tuju UMP dari perspektif pandang sisi Mahasiswa,majlis majlis ilmiah berbicara soal masa depan UMP terchenta,debat Mahasiswa yang bicara soal dasar dasar yang menekan Mahasiswa selama ini dan sebagainya.
Hidup Mahasiswa!

The Think Tanker


Terlalu Bersabar,Jangan sampai Pijak Kepala Kami!!!
  • 1.Isu perpindahan UMP Pekan akan terus menjadi isu hangat dihati setiap Mahasiswa Fakulti Mekanikal dan Fakulti Eletrik & Eletronik. Seingat TTT banyak kepincangan yang telah didedahkan sama ada isu kelewatan dateline kampus UMP Pekan siap,siling bocor hampir mencederakan Mahasiswa kita,isu perkhidmatan bas catar UMP yang hampir meragut nyawa Mahasiswa dengan kondisi bas yang tidak selayaknya dinaiki apatah lagi insiden kemalangan demi kemalangan dengan alasan bas catar tiada break... 
  • 2.Terlalu banyak perkara yang boleh menyebabkan kemarahan darah muda Mahasiswa boleh meletus kerna isu yang telalu menghambat kehidupan Mahasiswa UMP apatah lagi di peringkat pengurusan. Yang peliknya,TTT salute kerna dalam hambatan isu yang tidak sudah sudah,kita masih lagi boleh berfikir secara waras dan matang tanpa sebarang provokasi melampau kepada pengurusan UMP.
  • 3.TTT mendapat maklumat daripada sumber yang boleh dipercayai bahawa Pihak Pengurusan Kolej Kediman atau lebih tepat lagi Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni(JHEPA) telah bermesyuarat pada 18 Mac 2010 dan diikuti pad 19 Mac 2010 dan keputusan Mesyuarat telah memutuskan secara tidak rasmi bahawa Mahasiswa FKM & FKEE Tahun 3 dan 4 tidak boleh request untuk duduk di UMP Gambang sebaliknya perlu menduduki kediaman baharu di UMP Pekan terchenta.

  • 4.TTT sangat terkejut dengan pendedahan ini dan kita semua sedia maklum bahawa status Kolej Kediaman di UMP Pekan amat menyedihkan.

  • 5.Seingat TTT,sepanjang bermesyuarat dengan Pihak JHEPA,tarikh sebenar Pihak Kontraktor perlu menyiapkan Kolej Kediaman di UMP Pekan ialah pada bulan Disember 2009. Dan atas beberapa sebab teknikal daripada pihak kontraktor,mereka meminta dilanjutkan dan Pihak UMP bersetuju melanjutkan lagi tarikh perpindahan Mahasiswa ke UMP Pekan ini.

  • 6.Dekan JHEPA,Profesor Dr Ridzuan Bin Nordin dalam satu pertemuan bersama MPP dan Presiden Kelab & Persatuan Fakulti pada 30 Oktober 2009 di Conference JHEAA telah menyatakan tarikh siap Kolej Kediaman di UMP Pekan ialah pada bulan Mac 2010. TTT sangat bimbang kerna kita semua menyaksikan proses pembinaan Kolej Kediaman di UMP Pekan amat menyedihkan dan ia seperti penyeksaan dalaman yang berterusan apabila dikhabarkan Pendaftaran secara Online untuk penempatan di KK1,KK2,KK4 di UMP Gambang tidak dibuka pada Mahasiswa Tahun 3 & 4 FKM dan FKEE.

  • 7.TTT juga mendapat maklumat bahawa tarikh sebenar Kolej Kediaman di UMP Pekan ialah hanya pada bulan April atau sehingga bulan June 2010.Apakah ini?

  • 8.TTT ingin bertanya,siapakah yang berhak memutuskan bahawa Mahasiswa FKM &FKEE akan berpindah ke UMP Pekan tanpa ada plan komfirmasi bahawa bilakah tarikh sebenar Kolej Kediaman UMP Pekan siap sepenuhnya. Ini belum lagi bicara soal utiliti seperti api dan air,kemudahan Internet yang sangat mendesak dan sebagainya.

  • 9.TTT ingin melontarkan apakah Mahasiswa kita terpaksa merempat sekali lagi apabila tarikh janji nak pindah terpaksa dipostpone sehingga ke suatu tarikh yang tidak pasti??? Apakah pengurusan UMP ingin mengulang sejarah pahit Kolej Kediaman ke 4 yang dilemparkan 1001 janji dan akibatnya Mahasiswa tidak dapat berpindah dan merempat dengan dahsyatnya di KK1 dan KK2??

  • 10.TTT bercakap sebagai seorang Mahasiswa Peduli yang berasakan Pihak Pengurusan UMP telah terlalu mengabaikan kami selama ini dalam segala segi.Saya ingin mengadu bagi pihak Mahasiswa yang belajar di UMP Pekan bbahawa kita telah sangat PENAT dan sangat BERSABAR selama ini. 

  • 11.Andai isu Kolej  Kediaman UMP Pekan ini meletus dan TTT ingin bagi amaran kepada pegawai pegawai UMP yang masih tidur disiang hari bahawa sudah sampai masanya Mahasiswa mengetuk pintu pejabat anda yang berhawa dingin dan menyampaikan mesej jelas>>Mahasiswa Menuntut Hak Kebajikan Sewajarnya!!!!

 Ini merupakan gambar terbaru bertarikh 23hb Mac 2010 mengenai progress Kolej Kediaman UMP Pekan.

Apa tuntutan kita??
  • 1.Pihak Pengurusan UMP dan Fakulti perlu segera mengadakan dialog dan penerangan semasa mengenai isu perpindahan ke UMP Pekan.Berdialog lah dengan Mahasiswa FKM & FKEE mengenai UMP Pekan dan status terkini.
  • 2.Kita minta supaya keputusan mesyuarat tempoh hari yang menyatakan Mahasiswa Tahun 3 & 4 FKM dan FKEE pindah ke UMP Pekan ditarik balik dan perlu ada kutipan suara secara referendum agar semua suara kami didengar dan keputusan dapat dibuat bersama.
  • 3.Mahasiswa FKM & FKEE sudah banyak bersabar dan kami inginkan respon seberapa segera oleh pihak Pengurusan UMP sendiri diketuai oleh Pihak Dato' Naib Canselor,Ayahanda kami.Terima kasih.
Hidup Mahasiswa!

The Think Tanker

116 comments:

  1. wa sokong 200% gn lu TTT.wa pun nek pns la gn pgurusan UMP skunk..What the F**H.wa byr yuran mahal dowh,tp last2 mrempat gk sblum nie..pe kajadahnye semua nie..sbb bljr kt pekan r result wa jatuh merudum..ye r,pg tido,pastu blik tido..letih dowh,nk study pn xlarat..ape y wa dapat??peta dunia adalah..hahaha..pe2 pun,wa harap UMP sedar dgn tndakan y dorg buat.jgn smpai wa gn mmber2 wa cri pasal lak nt..(ayat ganas nih)kl wa duk sana,wa nk men pe petg2,nk suruh wa men pondok2 pe.dh la harga makanan kt pekan mhl2..nt kelepek wa..aduiya!!!

    ReplyDelete
  2. den dgr penempatan kat pekan nanti boleh muatka 500 lebih student je..abes yg lain2 nye caner??

    adeyh..

    ReplyDelete
  3. salam..TQ kpd TTT kerana membuka minda kami & mnyampaikan mklumat terkini dgn segera.prtama kali sy bce post ini,sy brasa amat terkejut kerana bimbg ia akan mengulangi episod dmana mahasiswa mnjadi mgsa pihak y xbrtggjwb & enggan mndengar suara kami sbgai custumer d ump ini..adakah mereka tidak pikir,tnpa kami,tiadalah UMP ini?? "I DONT WANT BANANA FRUIT TWO TIMES", menyingkap kisah dimana mahasiswa terpaksa hidup mcm sardin dlm rumah dgn kapasiti y ramai..arap mahasiswa y lain amik peduli..salam

    ReplyDelete
  4. Salam..bro..ak baru balik dr kg sbb spupu kawin..balik2 benda nie la prkara first yg sowank bdk nie cite kat ak..adoyaiiii...UMP2..smpai bila bnda nie nk jd kat kite..smpai bila kite nak terus jd kambing hitam UMP nie..letih la bro..dekat setahun lepas kite da puas merempat kat kk2..skunk nie nak mrempat kat mane plak...kat SURAU UMP PEKAN 2 plak...duduk kat situ sbulan dua...perghhh!!!! seronok giler..kalo cm2 ak nak mintak tido la kat pejabat dekan ke..ok x..huh..letih la bai hidup cmnie..aiiii...discussion mmg jalan trbaek..stkat ak tulis kat sini..brape kerat sgt la yg bace...2 myb cara yg masih lembut agy utk ape yg diorng2 nie buat kat kite..tp sape la kite nie...tp ak nak diorng tau..bila satu SUARA NIE BERGABUNG..XDE SAPE2 PON YG MAMPU LAWAN LAGI DAN DIORNG AKAN MNYESAL..PERCAYA LAH WAHAI MANUSIA YG MEMENTINGKAN DIRI INI...KORANK AKAN MENYESAL KALO CABAR KITORANG...ok bro...hrap ble wat sesuatu...ak sntiasa di blakang korank...jgn risau...insyaAllah..sume mmber2 sntiasa d blakang korank...tq n wassalam...

    ReplyDelete
  5. UMP xbagi kita dok gambang sebab xmo bazir wit berjuta kat bas.Tapi sanggup tgk mahasiswa UMP merempat mcm pelarian.Wei pengurusan UMP,Malaysia boleh support PATI kat penjara sampai perabes duit rakyat takkan mahasiswa sendiri korang xleh nak tampung??Apa salah kami?Kalau ada yang tidak berpuas hati,mintak pengurusan suarakan,jangan biarkan kami terpinga2 umpama peminta sedekah di rumah sendiri

    ReplyDelete
  6. ooo,mcm tu ke kisahnye? kesiannya kat stdnt2 ump yg blaja kat pekan ni yek..ish2.. pihak2 yg brtggujawab, sila la buka mata n telinga anda..

    ReplyDelete
  7. salam.. setahu sy student 3rd year n final year dtmptkn di pekan untuk kmudhan student wat psm utk pnggunaan lab.. tp dgn keadaan asrama sebegini. perkara ini prlu dilihat dan diperincikan kmbali. kita juga kmungkinan besar akan menerima jumlah pelajar baru yg hmpir mencecah 2000 lbh. dgn kapasiti penempatan di gambang ini.sy yakin tdk dpt mnampung jumlah studnt yg smakin ramai utk kmasukan baru. sy pasti sudh tntunya adk2 junior kta akan dberi keutamaan utk menetap disini. sdgkn nsb kta plajar2 kanan unvrsiti ini msh diatas angin. apakah nasib kita slps ini??

    ReplyDelete
  8. salam.. mungkin sy blh mnmbah sdkt makluamt.. utk pngetahuan mahasiswa UMP brkenaan dengan isu ini. pd 15 april 2009 satu prbncangan telah diadakn di kampus gambang bersama Prof abd Jalil, Dekan JHEPA pada ketika itu. Kami difahamkan sepatutnya mengikut jadual pembinaan kampus pekan. bagi fasa pertama asrama yang akan menempatkan seramai 640 orang pelajar akan siap pada bulan Disember 2009 dan utk fasa kedua asrama yang bleh menempatkan seramai 1400 orang pelajar akan disiapkan pada bulan julai 2010. mengikut perancngan ini saya yakin permasalahan penempatan pelajar baru dan pelajar kanan tidak akan mnjadi masalah spt yg diutarakan ain. sy mnyokong cdngn TTT utk pihak pengurusan mengadakan sesi dialog bagi menjelaskan brkenaan kegusaran mahasiswa UMP berkenaan hal ini. Sy sedar ibaratnya bukan pihak pengurusan yg membncuh simen, memegang batu bata bagi memastikan pembinaan ini mengikut perancangan. tapi dalam keadaan sebegini pastinya phk universiti mempunyai perancangan lain apabila prkara sebegini brlaku. mahasiswa UMP prlu diberi pnjelasan berkenaan dengn masalah ini dan perlu mendapat hak yang sewajarnya..

    ReplyDelete
  9. salam.. sy menyokong sdr beejay,,, i dont want banana fruit two times.. ni mcm kmi nih mcm bola.. sesuka hati jer sepak. kite di passing2 dan terus dipassing smpi kne gol diorg. pihak pengurusan xbley wat kmi mcm ni, ni x berlaku adil, ni zalim. ingt kmi ni kambing hitam ker? bley dikorbankan bile2 mase..

    ReplyDelete
  10. harap team gempur diwujudkan kembali.. dulu kita gempur pasal LI, kita telah berjaya untuk LI di hujung sem, TEAM GEMPUR patut bangkit kembali..!!!

    ReplyDelete
  11. bro, kalu leh mahu juga gua nk lu sambung contratc jd presiden mpp...cm presiden skan tidak lantang n tidak memahami masalah diantara meki n letrik..knapa harus berlaku??


    espada

    ReplyDelete
  12. ade satu soalan...
    Mahasiswa Tahun 3 & 4 FKM dan FKEE tu merujuk kepada pelajar tahun 2 & 3 sekarang atau pelajar tahun 3 & 4 sekarang (sems2 2010) ??

    setahu saya la....kolej kediaman yang sedang dibina kat Pekan tu hanya dpat menampuang 150 orang student.Kalau diikutkan hanya satu batch bagi satu kos sahaja muat duk kat situ, adakah student yang lain2 kne merempat mcm dlu?

    ReplyDelete
  13. bro...ak mau lu jd mpp blik...
    mpp skunk tlalu slow...
    n pasal LI ak xpuah ati gakk...
    staf UMP cam xabek taw lgsug gan pendapat ktorg..

    ReplyDelete
  14. seyes tkut nk duk dlam bangunan yg pembinaannya tergesa... terbayang stadium runtuh di terengganu... ya allah, jauhilah kami dari perkara2 sedemikian...

    ReplyDelete
  15. berdasarkn skill gua yg di ajar oleh shelock holmes...dana ump semakin berkurang kerna pembukaan ump pekan..projek demi projek dijalankn. bajet 2010 xdpt lg dr kementerian. jd ump terpaksa mengunakn tektik kotor untuk recover blik..dorang mengambil bnyk insiatif yg boleh membawa tabung diisi.kemasukan ramai plajar sem dpn antara tndakan drastik disamping pelekat sial kk2 dan pak guard dh asyik2 saman menyaman. gua tahu..korang pu tahu kn.. akhir kata..i love u ump.

    ReplyDelete
  16. sufiiiiiii...we all need u..please do sumthing..
    semua org merintih..tiada tempat nk ngadu..
    nnt banyk gler org post pasal xpuas ati.. hnya u boleh bantu kami..nk harap si khaled? mtk no awek boleh la kot.

    ReplyDelete
  17. jom stdent fkee n fkm bergabung tegakkan hak kite...mahukan kite di kambing hitam semata2 ump mahu jimatkan bajet??? dengan pelbagai perkhidamatan berbayar...dgn persandiwara n bicara mulut manis semasa kk4 dahulu...kini ump pekan pula...mahu lagi ke kite kene tipu??
    senyap2 je wat decision n then produce kat memo tnpa adakan diskusi dgn pelajar...sampai bile???

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum wbth dan salam mahasiswa peduli..

    Alhamdulillah, tahniah kepada sahabat saya, my andak diatas kupasan dan huraian berkenaan isu terbaru yg dijangka HIT dlm tempoh 24 jam ini. Berita ini saye dapat tahu dr sahabat saya, saudara Ameer farhan ( exco Pembangunan Insan & Komuniti) pada petang tadi di cafe eksekutif payung putih pekan, beliau menerangkan sedikit sebanyak isu dan status semasa bagi penempatan mahasiswa FKM dan FKEE thn 2 dan 3 sekarang. namun demikian, perkara ni blm muktamad dan insyaallah ape yg dijelaskan oleh pihak mpm,mereka akan berusaha untuk berbincang dgn pihak berkenaan untuk mencari penyelesaian yg terbaik. Ape pun utk MPM, buatlah yg terbaik. Namun, saye lebih prefer sprt yg TTT sarankan supaya kita buat sesi dialog dgn pihak pengurusan tertinggi malah dato' NC sendiri bersama-sama kita dlm mendengar sendiri keluahan daripada mahasiswa dan mahasiswi di pekan. Memang mudah untuk membuat keputusan didalam bilik yg berhawa dingin, berbanding kami yang terpaksa menempuhnya siang dan malam. Benar,pihak pengurusan mempunyai hujah yang tersendiri dan mengharapkan kami untuk memahami situasi pihak UMP, dan bla bla bla... tetapi bagaimana pula dgn keadaan kami dan pandangan kami, adakah diambil kira SBLM keputusan dibuat..bukan SELEPAS keputusan dibuat. harap setiap perkara yang melibatkan kebajikan MAHASISWA pihak pengurusan menjemput pihak mahasiswa (MPM) turut sama dlm berbincang hatta walaupun dalam mensyuarat senat. Dan harap pihak MPM teguh dlm mempertahankan prinsip kite sbg mahasiswa, Daripada mahasiswa untuk Mahasiswa. Wallahua'lam. sekadar pandangan. X moh dok hostel pekan!!! huhuh.. Wassalam.

    ReplyDelete
  19. gua syak pilihan raya ari tue di ubah.. dak komputer mana la ada stress level same ngn kita.. attacker meraka kt admin mmg slow..voltage follower pun sgt tnggi..main ikut ja apa ckp admin..gua senyum tawar bila tgok mpp skan wt kje.. NONSENSE GLER BABI

    ReplyDelete
  20. [sufiiiiiii...we all need u..please do sumthing..
    semua org merintih..tiada tempat nk ngadu..
    nnt banyk gler org post pasal xpuas ati.. hnya u boleh bantu kami..nk harap si khaled? mtk no awek boleh la kot.]

    BTOL2...LU BRADER KASI MASOK MPM LAA...SKRG PUNYE AGAK XDE GENTLE MAA...U MASOK KASI UP INI STUDENT..WA TABIK SPRING SAMA LUU...

    ReplyDelete
  21. gler kencang dak mpp dak komputer td...mkn kt kafe bersama aweks sekelas...hhaa..mesra gler..bkn cemburu beb..tp dak komputer kn..keje xbnykk..releks la kn..falkulti kita dh cm dilupakan..

    ReplyDelete
  22. Aku kecewa..aku masuk ump dulu sbb mmber aku yg merupakan bekas pelajar ump yg dh graduate bgtau aku ump ni U yg mementingkan kebajikan pelajar.Kalau korang nk tau,dulu gua dh apply ump lepas spm,dpt diploma kt ump,tp gua msk matrik..lepas matrik,gua apply lg ump dan dpt degree ump..bertapa bersemangat nk masuk ump ...tetapi skrg,aku tidak nampak ... Lihat seterusnya..semua itu,yang aku nmpak kata2 manis ibarat madu ditambah 1 tan gula..tetapi hakikatnya pihak pengurusan UMP "SEKARANG" mementingkan DUIT, NAMA dan PANGKAT..

    pelajar kecewa
    tahun 2 FKEE

    ReplyDelete
  23. hihaaa...gua sokong post di atas..cuba bayangkn..klas sejam...perjalanan pergi balik 2 jam..mmg la kita lam bas duk releks..tp otak kita penat der..kepada DATUK SERI HJ. MOHAMED KHALED NORDIN..sila la dgr keluhan kami ini..mahu kami panggil tv3? mahu kami panggil melodi? baru admin nak wt keje? bru menteri nk bersuara la channel CNN? igtlah..kami ada kuasa untuk mengundi nnt..


    suara(ku berharap)

    ReplyDelete
  24. gua syak kat uma NC tiada kemudahan wireless..jadi dia langsung tidak alert dengan kebajikan pelajar....

    hakate kakashi.
    genin
    kampung gambang.

    ReplyDelete
  25. suruh najib n kak ros pi tengok ump pekan tu mcm mana rupa dia? ni lah dia suatu projek pembangunan kat parlimen pekan

    ni aku dah lewat dah nak pi pekan ni...
    nak pi ka x? kalau pi, boleh naik bas catar 5 bintang tu... kasi 'sauna' sikit sama badan

    ReplyDelete
  26. TTT hargai pandangan serta kritikan kembali Teman2 Mahasiswa UMP mengenai isu ini.

    TTT pohon dengan cara baik supaya dialog segera dapat dilakukan dan seluruh Mahasiswa terutama FKM dan FKEE dpt mendengar dahulu penjelasan dan penerangan lanjut status perpindahan Kolej Kediaman UMP Pekan.

    Mahasiswa Peduli

    ReplyDelete
  27. salam.tlg la g hentam sket ump nih..penin r gni..klu ckp awal2 sng..leh dh cri tempt nk duk kt luar yg TERLALU BYK RMH SEWE TUH!!!.ntah pape..dh la final year,srh duk luar.menyusahkan org..tenet pun xde,rmh xde,jp lg duk atas kotak..

    ReplyDelete
  28. hooo..2 ribu intake ek..nnt la ko admin ump..abg gua keje press..tgok la nnt bawah 1000 dtg daftar..kjap je isu ne tersebar kalu ak cite kt abg aku..nk kerek ngn soft skill konon..soft skill admin cam cibai tue mende? ckp bapak berlagak..tgok la..paling koman pun rambut NC luruh sehelai nnt..wakaka

    ReplyDelete
  29. bro yg ats ni..aku mengharap sgt ko bgtau abg ko 2..suh die kuarkan kt paper sal ni..please bro

    ReplyDelete
  30. jom turun demonstrasi

    ReplyDelete
  31. set mase tempat..kite buat demonstrasi

    ReplyDelete
  32. set temapt.muafakat ramai2.jom!

    ReplyDelete
  33. Marilah kita sama2 bangkit berjuang menegakkan hak kita...buang pemimpin2 MPP yg korup,gantikan dengan pemimpin2 baru @ TTT sndiri yg lebih profesional...smpai bila kita nk jd ibarat kerbau ditarik hidungnya...setiap kesabaran ada batasnya,bila dh sampai batasnya...letupan besar mahasiswa akan berlaku...jgn sampai letupan ini terjadi kerana apabila ini berlaku,penyesalan terbesar dlm sejarah akan berlaku keatas mereka yg tidak bertanggungjawab..

    pelajar kecewa
    (tahun 2)
    hihaa

    ReplyDelete
  34. set tempat...panggil media...confirm pengurusan bangun dari tidur yang lena itu...

    ReplyDelete
  35. damn! mpm tolong la wat keje.apsal makin teruk condition ump skrg ni.mcm shit la!
    smue ni bknnye membantu student,menyusahkn la.f**k off btol ump.

    ReplyDelete
  36. betul.aq sokong.dulu da ada atap runtuh.ni dok hostel,pe lak nk runtuh?bangunn segera siap.kualiti blom tentu bgus.fakulti pun da nmpak retak2 bertampal.kali ni, jom.bersatu!.aq pn nk TTT jd mpp balik =)

    ReplyDelete
  37. jom weh
    rapat umum..
    but,we need sufi
    u lead us..
    we`ll follow u
    mpm mungkin bole bertindak..
    tapi,dorang lebih kepada perbincangan yg amek mase berbulan2 nk settle..
    mende ni kite kene settle ng tunjok kat admin yg sume stdnt fkm n fkee x suke..
    membantah tindakan dorang...
    kalau setakat nk kumpulkan orang jek,aq leh kompom bersepah yg nk datang rapat umum tuh nnt..
    just arrange kan jek bile n dimane

    ReplyDelete
  38. slogan UMP skrg-Pencapaian diutamakan, mahasiswa disusahkan...mmg hebat slogan ump skrg...

    pelajar kecewa
    (tahun 2)
    hihaaa

    ReplyDelete
  39. btol2.sufi lead.leader mesti dr yg terbaek!

    ReplyDelete
  40. kami mmg sgt kecewa.. kami yg mngalami sndiri mmg rase terseksa sgt.. sblum ni, kami naek bas satu jam b4 smpai pekan.. klu korg la kan, korg rs cmane?? xpenat k..mmg la lau org ckp, "ala, naek bas,..bukan jln kaki" kami cabar sape2 ckp mcm tu, korg try la.. bgun 6pgi utk naik bas kul 7, ni utk kls kul 8.. naek bas sejam.. lagi2, lau kls sejam je kt pekan..imagine, kami pergi semata2 sejam. naek bas yg sgt bahaya.. aritu accident sbb brek xmkn..ingt kami ni anak itik ke.. tlg la, kpd sesape yg bjawatab, tlg la fight utk isu ni..kami xpilih korg utk sesaje.. Tanggungjawab kamu adalah salah satu janji yg kamu tlh berikan kpd kami.. jgn jd pemimpin yg sekadar pndai bcakap. kami da penat utk isu ni.. belum masuk isu bdk pompuan lg.. da bape ramai bdk pompuan kena kacau ngn mat2 bangla +indon kt sane.. korg imagine, bape org sgt student pompuan fkee, fkm.. pekerja2 sana sudah tentu mahir segala selok belok kawasan ump pekan.. hostel belum siap, kami nk duk mane? tlg la

    ReplyDelete
  41. btol!sufi.lead ah kitorng.leader mesti dr yg terbaek.n aq yakin ko yg terbaaeekk..ko je yg nmpk kesushan kitorang.

    ReplyDelete
  42. bro sufi,we all need u...
    mpm skrg mcm ramai bdk gmbang je..
    so dorg xtau prob kte...
    ak tgk ump ni xmcm u len la...
    slow je student die...
    pastu admin pon mcm shit la amek kesempatan...
    pls arrange kalo nk buat,insyaAllah akn hadir...
    smpai ble nk camni...
    dgr dlu nc ade fb,btol ke? jom ah add...
    pastu ngamok kt wall die...
    hahahaha

    ReplyDelete
  43. brt mta mmndang,brt lg bhu memikul....tu je yg aku leh ckp...aku doakan isu korg slesai...dak2 awam pn bkn dlm keadan slesa pn...sng cite dak thun 3 n akhir...sume tkt kne rejek ms apply kk..
    pd yg de "kabel" yg leh gna,smpaikan la hal ni..bia sume org leh jlnkan khdupan di U ni dgn aman...mcm dak2 kat U len..

    ReplyDelete
  44. td g tnye kt pjbt KK...
    "kompim siap ke hostel pekan tue?"
    "kompim!"

    perghhh yakin gile jwp...
    kalo xsiap nk soh kite nieyh merempat kt mne??...
    kalo dlu bdk laki die soh duduk kt hall umh kk2...
    kalo pmpuan??...kt tgh2 bilik...??
    gile klakar......

    ReplyDelete
  45. tmbh sket...

    Pelajar tahun akhir ijazah FKKSA,FKASA dan FSKKP, hendaklah membuat permohonan menginap di Kolej Kediaman Pelajar dengan mengisi Borang Permohonan yang boleh didapati di Pejabat JHEPA. Kelulusan adalah tertakluk kekosongan.
    (bunyi cam ramai je yg akn dilemparkn keluar)

    ReplyDelete
  46. mknanya sume student final year setiap fakulti akan jd mangsa la... wei mpm brtndak la cpat.. time ni lar nk brtndak.. aku tengok mpm kali nie ramai.. tp mana suara korang.. kalo mcm tue baik x pyah jd pmimpin kalo x blh bwk suara mahasiswa.. biar zaman suffi jer pegang smpai bla2 kalo mcm nie lah korang kerja...

    ReplyDelete
  47. salam....hmm, macam tak habis2 isu kebajikan pelajar di UMP ini yang sampai zaman anda pun masih tidak berkesudahan...
    perlu adanya seorang ketua untuk lead yang lain2 supaya berani bersuara..
    jgn lengah2kan lagi kerana itu hak anda...kalau masih lagi dengan dialog secara lembut pun suara adik2 masih tidak didengari, mungkin sampai masanya perlu gunakan pihak luar..seperti sesetengan cadangan adik2 di atas untuk panggil PRESS, menteri dll..
    saya sentiasa mendoakan adik2 sekalian..
    tapi jangan sampai makan diri yer...
    semoga berjaya adik2 sekalian..insyaAllah..

    -FA-
    KUKTEM 04-UMP 08

    ReplyDelete
  48. kalo kompem bole siap pun, pe de kat pekan tu???
    duk skali dgn buruh..
    camne dgn aktiviti u?? bole jln ke kat sane?????
    keselamatan lak????? admin ump kuang ajar...
    suke suki jer nk cmpk org, dhla xbuat dialog..
    nnt nk suro wat karnival JGN MASUK UMP..
    biar pdan muke korang.....argh..!!!

    -student terkambing hitam-

    ReplyDelete
  49. Mahasiswa Menuntut Hak Kebajikan Sewajarnya!!!!

    ReplyDelete
  50. bilik nc kt gmbang kosong..boleh apply...siap ekon g

    ReplyDelete
  51. Disini saya ada satu cadangan selain drpd gempur bantah...ini perang psikologi secara senyap..saya cadangkan kita buat 1 group utk pelajar meluahkan rasa tidak puas hati mereka terhadap isu perpindahan di kampus pekan, x puas hati pada MPM.kita kumpulkan luahan hati semua pelajar,kita print dan 1-kita hantar kepada NC ...sendiri @ terus kpada PM, 2-kita tampal kt papan kenyataan di seluruh UMP gambang dan pekan,biar semua pljr dan staff baca, 3-yg terakhir,kita bagi kt mmber kita yg abgnya kerja press tu,biar semua media dan rakyat malaysia tahu masalah kita...

    pelajar kecewa

    ReplyDelete
  52. UMP.... ibarat itik bernafsu kuda.... mahu tambah fakulti tetapi yang ada dibuangkan.. oh UMP.. kamu kecil tetapi tamak...

    ReplyDelete
  53. demm r...
    xkn nk kne merempat lg k?
    dlu.. mse isu KK4.. ak da merempat da! shit tol... mana MPM nie?? ade k x!? mcm xde jew..


    pelajar y sngt kecewa.

    ReplyDelete
  54. Call ADUAN RAKYAT, bagi Karam Singh Walia datang...

    ReplyDelete
  55. ape kene la dgn pentadbiran ump ni...
    duk mengharapkan bende yg x siap2 lg...nk jd cam kk4 dulu ke?kot ye pun,tggu la asrama tu siap...ade back up plan?..lau xde..alamatnye merempat la kite nanti ni....
    maybe lepas ni aku kene tukar hobi la kepada "suke merempat" kat dalam facebook tu...adoyai..
    u lain hepy2 jer blajar,kita kat ump 'hepy2' jer pindah...rasional la skit,da buat silap skali,x kan nk tambah lg?..pikir la skit..blajor tinggi2,tp mikir tu gila babas cetek yg pening nye kite org...

    UMP = UNIVERSITI MEREMPATKAN PELAJAR

    ReplyDelete
  56. dah la sem ni tension ng pembelajaran sampai 21jam kredit... klu 21 tu sbjek biasa xpa.. ni semua jenis ada projek n slalu je kena hntr report... tension tau...

    sem depan xthu la cmna... mak ayah..

    APA LAGI MPP bru, masa ni la nak muncul di khalayak ramai... setakat ni senyap je

    ReplyDelete
  57. segan la nk gtau...March 24, 2010 at 8:04 AM

    pening2..apsal UMP ni suke memeningkan mahasiswanye sndiri..da la kiteorg kene ulang alik pekan-gambang, situ da 2 jam kredit stiap hri,boleh lg la kiteorg org sabar lg..tp, ni da kire teruk..sy sokong ape yg sahabat2 sy ckp kat atas..
    knape pntadbiran ni..kot ye pun kerja x bnyak kat ofis,jgn la cari kerja yg boleh mnyusahkan plajar2..bt la susatu yg bleh mnigkatkan kualiti pntadbiran sndiri..ingat!!!!!..ape jd ngn KK4 sblum ni...pntadbiran mudah lupa..bende simple je beb..blajar dr ape yg blaku sblum ni..hrp2 datuk nc boleh ambil phatian,sbnarnye,aku nk luahkan isu kat datuk aku di kampung, tp beliau x tahu menahu hal2 ni,yg beliau tau buat keje kampung jer..cume ape yg confirm kluar dr mulut dia bbunyi mcm ni: "teruk nye UMP, pihak2 bwajib x btaubat lg ke?..baik atuk sndiri jd nc". kata datuk aku.aku tersengih tanda setuju.

    ReplyDelete
  58. salam..nk komplain gak..hostel tu mmg da trg n nyate la kemarahan die..ktorg yg pmpn ni lg takot nk dok pekan..dok skali ngan mat2 indon bangla kat sne..ish..skrg ni g toilet pon brteman wei..takot..xpasal2 je jd pape..sebok sgt wat hostel cafe khemah kte tu pe ce??xde cafe batu ke yg selese??..pttnye diorg siapkn tmpt yg mmg bdk comfirm gne tiap2 ari..ni lantai batu kelikir..meje plak senget..time rabu khamis penuh..ble time lunch mknn cpt abis..lapar tau x blajar ni..ce invite skit NC tu join page ni..br die tau..

    ReplyDelete
  59. sape nk join demonstrasi?
    gerabak mekanikal...

    http://mechanicalfiles.blogspot.com/

    ReplyDelete
  60. electik meki gabung la..jgn la asing wt demo

    ReplyDelete
  61. abg suffi set la demo skali..
    sure ramai yg turun

    ReplyDelete
  62. gua rasa nak tendang ja pintu admin tue..masjid kt pekan kne tunggu smnggu baru ada ekon balik.lift pun rosak bnyk kali..what the hell? woi admin ump....korang xda anak ke wei? igt la hidup ni ibarat roda..anak ko jd macam kami nnt.. moga lebih teruk lagi..doa org teranyanye mmg mudah termakbul.


    maaf bahasa kotor..

    ReplyDelete
  63. wawawa..dak letrik x wat blog cam dak meki..ntah2 dorang pun pak turut kot..

    ReplyDelete
  64. dulu mase nk bertanding...berduyun-duyun lempar janji-janji manis...
    bile menang, berlumba-lumba senyap kan diri...
    dah hampir 2 bulan jadi mpm..tapi habuk pun xde hasilnye...
    aku dah xlarat nk merempat lagi da...tolong la...
    jangan duk goyang punggung je...pedih hati aku nie...


    =kalo perasan..nk dekat exam je mesti ade isu besar yg berlaku...boleh kate tiap2 sem..



    aku amat kecewa
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  65. sufi,cepat r bertindak..wa da xtahan nk mogok ni..wa panasss...xpedulik r mpm or not..slagi ada stnt yg cakna slagi itu kebajikn studnt dibela..

    ReplyDelete
  66. http://3.bp.blogspot.com/_JeHbvbxd-Dw/S6o4nBWWxCI/AAAAAAAAANU/UJRNsjL2l24/s320/buat+pertama+kali+diump.png

    ReplyDelete
  67. klu libatkan tv3 bgus gak ni..biar 1 malaysia tau perihal ump ni.

    ReplyDelete
  68. sufi..ap slahnye gbung demo ngan dak fkee..lg rmai lg bgus

    ReplyDelete
  69. biler kite nk wat demostrasi ni??? mane hak kite semua??? kenape fkee dgn fkm aje yg mnjadi mangsa??? kenapa kawan2 ku semua???? yuran semua kite bayar sama rata.. INI TIDAK ADIL!!!!

    ReplyDelete
  70. Anonymous said...

    wawawa..dak letrik x wat blog cam dak meki..ntah2 dorang pun pak turut kot..
    bodoh la ko ne...bukan masa nak bertekak sama sendiri la bangang..kira tumpang sekaki la bagus..nampak bersatu la sket...cm ne ke bakal eng. patut la ko masuk ump..bangang cm ump juge. bodoh siot..gua blah mmu dh.. bodoh6.. berpecah lagi la.. kuat ble kita ramai la syial

    ReplyDelete
  71. tah nyer..x sabar aku nk tgk muka admin ump ni ble kna hentam ngan student.

    ReplyDelete
  72. Anonymous said...

    wawawa..dak letrik x wat blog cam dak meki..ntah2 dorang pun pak turut kot..

    woi cipanzi...sapa ko ne?
    pergi mampus la ade blog ke xda..bukan isu la cipan. ko tu stakat nk komen gtu baik xyah. nenek aku leh la cipan. bg la idea bernas sikit..what the f(&^

    ReplyDelete
  73. perh
    aq agak terbakar bile de orang kate

    "wawawa..dak letrik x wat blog cam dak meki..ntah2 dorang pun pak turut kot.."

    lu bagi ayat lawa sikit beb..
    ko ke yg wad kan blog ??
    ko naseb bek sbb mechapro jenis yg kuat provoke..
    eees slow..
    so..
    ktorg kene gerak sendiri2 kot..
    ko x taw jgn nk men sembur jek...
    bersepah jek dak lektrik kat wall suffi tuh..
    da pnat kot dak2 ni maki eees tuh..
    tapi,pasif gak..
    so..
    ktorg dak2 lektrik kene carik medium laen la nk salurkan pendapat..

    ReplyDelete
  74. bodoh sial la lu brader..lu tulis guna jari kaki ka..pikir gne lutut..mmg la nmpak sufi ja naik sbb ne blog die..dh kami tiada blog..ko ne mmg nk kne ong bak ne...panas sial aku ngn ko ne.. post gler babi bodoh..dh 4 org ckp ko bodoh kot..mmg final ko zero beb..zero..blur nk jawab..kami dh la teranyaye.. leh la post gtu..lu nk mtk maaf cmne ngan kam ah?

    dak voltan..
    1 thun lg nak blah dr ump/

    ReplyDelete
  75. wow3x nie bkn mechapro vs eees..
    nie nsb kte kt pekan nnt...

    ReplyDelete
  76. apa hal lu ckp gitu kt bdk fkee.. ingat kitorg pak sanggup? cantek ayat lu bai..

    kitorg tgh tension , lu ckp gitu bai

    skrg bukan nk gado fkee , fkm.. pikir sal pekan la dulu bai..

    b*** punye mulut

    ReplyDelete
  77. Salam Keamanan buat semua...

    Gua nk cakap skit...buat masa skunk pihak FKEE dgn FKM sedang berganding bahu bagi mengatasi masalah ini...kalu kene wat demo skali pn kami akan buat skali. FKM dan FKEE dh mcm adik beradik di Pekan.

    Pada minggu hadapan FKM akan buat satu majlis iaitu majlis Malam Kebajikan Pekan...kalu xsilap gua la...untuk makluman selanjutnya tunggu memo la...mane2 y ade kelapangan tu boleh turun...tu jela ura2 y gua dgr...
    pape pn...kita semua mesti pertahankan hak kita...lembu pn xmcm nie...

    UMP = Universiti Merempatkan Pelajar
    UMP = Universiti Menyusahkan Pelajar
    UMP = Universiti Memainkan Pelajar
    UMP = Universiti Menjahanamkan Pelajar

    pape pn...
    Ayuh kita semua bersatu hati...
    tegakkan hak kita

    ReplyDelete
  78. Slm pjuangn.Smua sdia mklum ttg isu kolej kdiaman d kampus Pekan.Phak MPM ambl ckna dgn isu ini & bberapa lngkh pnyelesaian sdg dlakukn bg mngelakkn pkara yg sma blaku spt d KK4. D sini, sy myeru shbt2 agr btndk sbg seorg mahasiswa yg dwasa & tdak mlakukn pkara2 dluar ke'waras'an kta sbalikny bfkir scra rsional akn 'pr...o' & 'con' bkenaan isu ini.Pihak MPM tdk akn bdiam diri jika ia mlibatkn kebajikan MAHASISWA UMP.

    ReplyDelete
  79. cuba saudara khaliq senaraikan 5 kebaikan pindah ke Pekan...nak 5 je...

    ReplyDelete
  80. Pembetulan kepada pengkomen2 yg sesuka hati nk ckp mcm2 kat kos komputer,aku bkn nk bela mpm yg dri kos komputer, tp panas weh bce korg kte kos komputer x byk kije?x byk hint dgn admin?kepala hotak ko ktorg x byk keje~!kitorg pnye keje da tntu la dpn lptop @ pc.mmg r nmpk cam stiap mse ktorg dgn lptop,da korg kos yg byk bnde fizikal mmg r nmpk sibuk bebno, tp yg mlm2 g overnite tu x kore kurg keje ke?aku dri kos komputer sniri byk uruskan program tuk aktiviti pelajar,slalu je kne tibai jgn jhepa,dgn pengurusan.mcm lalang pon ade beb.ko jgn ikot sdap nk burukkan kos komputer,bidang kami berlainan environment dgn ko.so,gne otak klu nk cakap pape.hahaha bangang~dah2,back to the topic...

    ReplyDelete
  81. MPM?!
    ape nk buat?
    buat keputusan tanpa bincangn dgn org len?
    Kami dh xde kpcayaan lg kt MPM...
    maaf kami ckp...
    tp tu r hakikatnya...
    Ape korg dh lakukan?
    bwk polis msk dlm UMP?
    marah2 penyewe kete?
    ape nie?
    korng nk tutup sesuatu perkara tp mende len buka...
    Bak kate org " nk tutup kepala tp kaki xdtutup..."
    Lu pikir r sndr...
    wa xnk ckp byk...

    ReplyDelete
  82. buat dato NC... sile letak jawatab ler........

    buat membe kt atas....fikir secara rasional....pihak pngurusan x penah pk rasional pon......kami da pk cam dewasa da pon...klu x pk cam dewasa ade bnyk kot tingkap kt pekan tu pecah.......

    buat PM kite..najib....ko tnggu ler nnt ak leh ngundi jgn harap ak nk undi BN...dulik ape r ak nk politik sket kt sini pon.....klu jadi ahli parlimen pekan konon...sejak UMP di buka tuk pelajar x penah pon skali datang....1malaysia MUNG!!!!....


    provoke x provoke....ak da xpuas ati da...da lame saba....

    ReplyDelete
  83. kaliq xleh jwb la der,,,ko mtk no phone aweks bleh kot..

    aq dh agak..stress level korang mmg lemah, kne kje obertime sket dh merungut,,ko pernah rse ulang alik jln kaki g klas kn...kami kt pekan 20 kali gnda lg sengsara..tertnggal asgmnt leh ja amik..kami? ade gap 1 jam leh la buke fb jam..kami? syukur la..jaket hitam dh cool dh..sesuai.

    ReplyDelete
  84. ckp byk pn xgune.klu xde tindakan yg segera.
    skunk follow sufi bergabung tuk bantah hal ni sampai kebajikan kite terjage balik.cukuplah rase perjalanan pergi balik ke pekan 2 jam untuk kelas 1 jam,bas xberaircond,bas berlubang smpai sejam kena hidu bau ekzos,terlewat sket kne tgl bas(lab,quiz,submit asignment sumenye dpt telo).

    mak bapak hrp kejayaan,tp cmne nk fokus klu letih plus stress hmpir tiap mase.tak taw la ape berlaku pade pihak atasan.tak kan xde sorang pun yang berjiwa mahasiswa/i.xkn dorg xdpt rase peritnye macam yang kite rase.

    pade mpp thun ni,all the best,aq da undi korang dengan harapan dpt ubah nasib mahasiwa/i ump.once korg da terpilih,korang da de tanggungjawab besar tuk tunaikan ape yang korang manifesto.tk dpt tunaikan,korang da dikire zalim pd kte org.

    “Allah SWT tidak akan mengubah nasib suatu kaum sehingga kaum tersebut mengubah dirinya ... (QS 13 : 11),”.

    dari ayat ni kte kne same2 perjuangkan hak kite.
    ayuh same2 bantah perpindahan ni!

    ReplyDelete
  85. Ia mengenai seorang pencuri yang dibicara didepan Allah s.w.t di padang Masyhar.

    Ditanya oleh Allah s.w.t kepada si pencuri walaupun Allah maha mengetahui akan segala sesuatu yang dilakukan oleh hamba-hambanya, ; " Wahai si polan, kenapa kamu hanya di hukum penjara 3 tahun di atas kesalahan mencuri sedangkan kesalahan yang kamu lakukan mempunyai saksi dan bukti yang nyata dan sepatutnya kamu dikenakan hukuman potong tangan"

    Jawap si pencuri, "Wahai Tuhanku, bukanlah aku yang meminta hukuman ini, tapi hukuman ini telah diberikan oleh hakim yang mengadili aku".
    Begitulah di mahsyar, masing-masing akan cuba melepaskan diri sendiri dan segalanya akan diadili dengan seadilnya dihadapan Allah s.w.t
    Allah s.w.t kemudian memerintahkan hakim tersebut mengadap dan bertanya, " Wahai hakim, kenapa kamu menjatuhkan hukuman tersebut kepada si pencuri ini?" Maka jawab sihakim, "Wahai Tuhanku, sesungguhnya amanah yang diberikan kepadaku ini terbatas dan aku tiada kuasa dan upaya untuk melakukannya." Bertanya lagi Allah s.w.t kepada sihakim, " Maka siapa pula yang memberi kamu akan kuasa itu?" . Jawab sihakim, "Mereka yang membuat akta dan perlembagaan iaitu kerajaan yang di barisi oleh ahli-ahli kabinet negaraku".

    Allah s.w.t kemudian memerintahkan pula para-para ahli kabinet dibicarakan, " Wahai kamu semua, kenapa kamu membuat akta dan perlembagaan sedemikian yang bercangah sama sekali dengan hukum Ku?" Jawab ahli-ahli kabinet " Wahai Tuhan kami, sememangnya kami menolak hukum Mu selama kami memerintah dengan memberi berbagai alasan untuk tidak melaksanakannya tapi jangan lah hanya kami di persalahkan kerana kami tidak akan membuat akta yang melawan hukum Mu sekiranya rakyat tidak memilih kami".

    Allah s.w.t kemudian memerintah kan semua rakyat yang memilih ahli-ahli kabinet tersebut mengadap dan bertanya dengan penuh kemurkaan "Wahai kamu sekalian, mengapa kamu sekalian memilih mereka-mereka ini yang menolak hukum Ku secara terang-terangan dan memberi berbagai alasan untuk tidak melaksanakan hukum Ku.

    Maka jawablah si rakyat dengan ketakutan yang amat dahsyat kerana dimahsyar tidak ada lagi dolak dalih yang dapat digunakan. Ada diantaranya menjawap "Wahai Tuhan Ku, aku memilih mereka kerana dihadiahkan baju dan kain." Ada pula yang menjawap, " Aku memilih mereka kerana ingin kemewahan dan kesenangan dunia.", Selain itu ada yang menjawap "Aku memilih mereka kerana inginkan projek-projek". Ada juga yang menjawab " Aku memilih mereka kerana aku tidak yakin kerajaan yang melaksanakan hukum Islam boleh memerintah". Ada lagi yang menjawap, " Aku memilih mereka kerana tidak yakin dengan undang-undang Islam".

    Dan yang menyedihkan ada yang menjawab, "Kami memilih mereka kerana di hadiahkan sekampit beras, sekilo gula dan sekilo tepung". Maka dengan murkanya Allah memeritahkan kesemuanya dengan berkata, "Masuk lah kamu semua ke dalam neraka Ku, sesungguh nya azab Ku amat lah pedih dan terimalah balasan siksa diatas apa yang telah kamu lakukan dan dustakan." Nauzubillah.

    ReplyDelete
  86. uhh..
    citer kat ats ni dari hadis ke ape ni??
    ke memaen reke citer??

    ReplyDelete
  87. Ya allah...tolonglah kami semua....begitu pedih cabaran n dugaan kami tempuhi untuk belajar...permudahklnlah segala urusan kami semua untuk menuntut ilmu...tolong bantu kami ya Allah..selesaiknlah masalah kami semua d Universiti Malaysia Pahang......amin3...

    ReplyDelete
  88. "wawawa..dak letrik x wat blog cam dak meki..ntah2 dorang pun pak turut kot.."

    wTF man!!!...
    what thE hEll cAkap caMniE..
    fu** anJIng nyE budaK..haram jAdaH..
    bA** kaLO pak turuT dapat duit 2000 sebulaN xpE laa..niE dah laa duIt x dapat..knE tiNggal kat utan pEkan...kawan dEngan bErok2...lEmbu..dll..

    pIkir duLu sEBelom cakP brother..
    jNgn sampai sEmua orang maraH lu brother..!

    nasEb baEk namE lu x kuar kat sniE..kalo x mEmang dicari sapE yg bErani bErkatE cm shi* tuh!!

    ReplyDelete
  89. brader...lu nk mtk maap cne ngn kitaorang..geng letrik...kalu dr pak turut baik jd pak guard..dpt juge tido time keje.


    dak fkee,

    kepada mat cabul,



    Anonymous said...

    wawawa..dak letrik x wat blog cam dak meki..ntah2 dorang pun pak turut kot..

    ReplyDelete
  90. 30% bdk 4th year je bleh duk kk2(org2 kenamaan)..kk1 dh solid,pnuh ngn bkal bdk2 taon 1..dh la LI 2bln je,kne lak duk lua..nk wat psm konpem2 da ssh sbb duk lua..rmh sewa plg dekat,kt blkg tunas mart..kalo bg elaun myk xpe gak..xthu la nk ckp ape,da trg2 ump ni kekurangan tmpt ddk,duk tmbh stdent sampai 2000 org sem dpn 2 nape?..nk capai visi pn biarla selari ngan kebajikan pljr..ckp bdoh kang,sume amik phd,ade pgkat..

    ReplyDelete
  91. bodoh la admin ne...aku nak jd admin juge nnt..aku mahu buat pada anak die..aku cek sapa admin blom grad..kah3

    ReplyDelete
  92. saya memang bimbang dengan pentadbiran ump ini..setiap awal sem ada prop..saya rasa kali ini kita kena tumpang mcm dulu..tapi kali x kat mana nk tumpang..tau uni kecil..tak cukup nak dukung org ramai..tapi setiap kali intake semakin tambah..junior senang senior pula kena halau...uni tak de tempat tapi intake tambah mana nak taro semua org ini..pikirlah sikit..

    ReplyDelete
  93. Kite kalau stakat komen2 kat sini pon x gune... klow sume tau bersuare je tp xde sorg pon yg nk ambil tindakan, x gune beb...... kite kene buat sesuatu dgn segera supaya dpt menyedarkan mata semua pihak!!!

    ReplyDelete
  94. assalamualaikum..
    tolg r..kalo bukn korg semua..sapa gi nk bela naseb kita semua student fke fkm..

    ReplyDelete
  95. aku sokOng!!
    mari suare kan pndapat..
    jnji ttap jnjii...
    haisyhOoo...
    risikO tnggi bOh dduk luar..
    lg2 gurl..
    kami llaki,bg2 jge..
    wah!!!

    ReplyDelete
  96. aku dgr citer bdk y dpt PNGK 3.3 shaja y dberi keutamaan tggl kt asrama pekan.ni puan wan azizah(jhepa) sndiri y gtau kt bdk2 y g tnye..tmpt dah la limited edition,pastu xda plan backup..comfirm rmai y kna tendang kuar nt..


    Anti JHEPA UMP

    ReplyDelete
  97. wawawa..dak letrik x wat blog cam dak meki..ntah2 dorang pun pak turut kot..

    mintak maaf r kat dak2 fkee..sori mmg ak agak terlanjur..bkan ape,pas tgok blog gerabak,wonder plak mne dak2 fkee..
    minta maap gile2 r kat korang..
    jgan r doakan ak dpt zero final..
    study stgah mati kot..pg pekan 2,lecture 1jam..
    sia2 je struggle kalu korang doakan ak dpt kosong..

    ReplyDelete
  98. salam, saudara/i diatas, mengapa pula timbul isu provoke antara kite..xpatut la perli fkee begitu sekali...harap saudara2 ku di fkee dpt memaafkan beliau..harap saudara/i dpt mengambil pengajaran..kata2 lebih tajam dari mata pedang. igt itu.


    mat peace.

    ReplyDelete
  99. jgn biarkan LUKA ini berDARAH kembali
    >derita janji janji manis UMP

    ReplyDelete
  100. kawan-kawan seperjuangan..sekrang tiba masa kita nyahkan sume sengketa atau provokasi sesama kita..kita kena satukan hati, satukan fikiran bahawa kita adalah Mahasiswa UMP yang Bersatu..

    ReplyDelete
  101. jom kita wat demostrasi.. skrg phk pengurusan x tkutkan kt.. awt hal sesuka hiti diaorg je.. kalu kt tntng mrka msti akn ubah sikap.. bukan std meki n eees je yg merana, stdn gmbng juga merana. nak cri umah sewa kat kwsn mn. gmbng nie dahla xde org tnggal.. lau diorg tlg wat pngngkutan pegi n blik xpela...kte kene wat demo smapaila mereka ubh fikirn.. lau x smpai bila2 kt akn kene tindas mcm nie...

    ReplyDelete
  102. TOl.. jom wat demonstrasi!!!

    ReplyDelete
  103. apela ump nie...mcm2 hal la..dulu mase ktorg mule2 masuk,ayt bkn men manis..sume student duk dlm la..xde yg duk luar la..berlagak..satu2nye u yang student sume duk dlm..skang pe jd???ckap xserupa bikin btul la..

    ReplyDelete
  104. ape nk jadi ngn ump
    slalu sgt bwk mslh kpd students
    tiap2 sem lak tu
    kpr org atasan jgn tido goyang kaki
    g gambang water park snok2 family day
    ktorg yg kat sni ssh ati kot....

    ReplyDelete
  105. -some1-
    ni lg satu..
    if student mntak budget nk buat program dlm n luar ump, demi nama baik ump itself, susah sgt2..siap dikata program nk dibuat x berbaloi n mmbazir je..wut..??

    kene bentang 2-3 kali,tu pon x jnji lulus or x..
    surat tu surat ni disuruh wat,pastu alasan mcm2 dibagi tok melengahkn masa...

    tp ble part family day yg semua sedia maklum staff je lh yg hadir kot, student kompom bz,exam mode skrng ni..buat gempak gle, hadiah siap disedia 300 lagi..!!pe cer UMP ni..??x mmbazir ke mcm tu..?????

    ReplyDelete
  106. aku mmg xsuke btul segelintir s**ff u*p..aku benci giler la...yg diorg nk poyo sgt tu ape hal....bajet bgus sgt...menyirap tol la....adoiyai....kalu aku ade kuase veto,mmg sekor2 aku fired....silap2 kalu aku ade pistol,mmg aku tembak skali guard2 yg suke menyaman org tu...bersirap je...huhu..tetapi...ketua keselamatan, en. hj zahari mmg best....huhu

    ReplyDelete
  107. new updte...
    http://www.facebook.com/?ref=home#!/album.php?aid=2034362&id=1105936964

    ReplyDelete
  108. salam saudara khaliq...

    sy still xyakin kk5 boleh siap...sy xdpt lupa apa yg jd kt kk4 dlu...kk4 dlu dh nmpk wajah..perfect...tp tup2 sblan gak kami mrempat kk2...

    skang ni kalo nk bndingkn kes kk4 n kk5...kk4 dlu jauh lbih baik.kk5 smpai skang pn xbrape nk nmpk wajah perfect lg.

    ReplyDelete
  109. yup,btul tu(sokong sdare d ats) nt msti da mslh kelewatan pmsgn perabot lak kt kk5..cam y jd kat kk4 dlu2.amik ms sbulan tuk psg perabot.ape2 pn, try bt plan backup sndiri k.tkt nt merempat tah kemana..

    ReplyDelete
  110. PASAL ISU NI..MEMANG HANGAT...MANE MPP WEI..

    MASE NI LA KOWANG NK TUNJUK FUNCTION.MANAGE ISU2 BESAR..BKN STAKAT MANAGE MENDA2 KECIK CAM CHICKEN CHOP KT KK2..

    PENTADBIR PUN CAM NK UJI KITE..BUAT KEPUTUSAN SESUKA ATI..

    MANE KREDIBILITI PELAJAR KITE..JGN TUNJUK KITE LEMAH..KITE DUK UMP TP TARAF PEMIKIRAN KITE SAMA JE NGN DAK2 USM..TOL X???

    SO, FIGHT 4 UR RITE..WAT MENDA HK DIFIKIRKAN SESWAI TUK KITA SUME...

    ReplyDelete
  111. salam..
    bknaan isu kk5,kmi dlm pross prbncgn ngn phk btggjwb. kmi jga akn sntiasa mbuat pntauan bknaan kmjuan kk5 shnga bnr2 saip. n infrm teman2 sklian bknaan prkra tsbut. ingin dtgas kn kt cni gk, kmi xkn amek rmeh ttg kbjikan mahasiswa ump. tk prabot, dr mklumt yg sy dpt, smua dh siap n de kt kilang wat mse ni coz bgnn x siap ag.prabot kn mle msuk bgnn insyaAllah by 12/5 ni..

    ReplyDelete
  112. pm kita kan ada fb gak..kita koment je kat fb dy..pe la ump ni..boikot ump..ckp kat org rmai ump ni u memusnh pelajar..

    ReplyDelete
  113. aku stju membe kat ats ni..pe kata sufi ko post kat wall najib mintak dia trun ke ump pekan ni..ckp kwsn parlimen dia sgt,trun r..ni x time pletakan batu asas je trun..siot tul..ak rase kl project wat rmh dia tiap2 hr trun tgk..tkt runtuh ke rmh dia..ni project UNIVERSITI ni,kononnya nk tnjuk kat org pekan dia mmpu buat U kat pekan..

    ReplyDelete
  114. memang tak leh harap jepa....jamban hal ehwal pelajar

    ReplyDelete
  115. PEMBANGUNAN PEKAN YG FOKUS PADA PERKARA YG TIDAK PENTING DITITIK BERATKAN KINI. DGRNYA NK BUAT PUSAT AKTIVITI PELAJAR LAA, NAK ADA KFC LAA..ADAKAH INI YG DIFOKUSKAN??
    PENEMPATAN PELAJAR PERLU DITITIK BERATKAN...
    CANSELOR UMP DTG UTK LAWATAN KERJA DAN UMP PAMERKAN PAMERAN2 RESEARCH2 YG DIBUAT OLEH LCTRR UMP (ADAKAH UTK MNDPTKAN PUJIAN???)
    FIKIRLAH UTK KEBAJIKAN PELAJAR. SEKIAN.

    ReplyDelete