Sunday, January 24, 2010

Peduli dengan Gagasan Mahasiswa PEDULI!!!

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Ramai teman Mahasiswa mengajukan dan mempersoalkan niat saya dan teman2 Kepimpinan MPP UMP 08/09 menggagaskan Gagasan Mahasiswa PEDULI. Tiada lah niat lain selain demi menyatu padukan kepimpinan Mahasiswa membawa Idealisme yang jelas tanpa ada kefahaman politik sempit sehingga mengabaikan kepentingan bersama.

Saya melihat bahawa Politik Kampus di Universiti Premier seperti UM,UIA,UPM,USM,UKM melalui zaman politik kampus yang cukup haru biru dan penuh dengan mehnah tribulasi sehingga Kepimpinan Mahasiswa terpaksa melaksanakan kempen Agenda Mahasiswa yang kadang kala tidak dapat diterima akal hanya kerna ingin mendapat undi simpati. Percanggahan dan persepesi pelbagai daripada Gerakan Pro Aspirasi yang kebiasaannya dirujuk sebagai Wakil Mahasiswa yang menghala pandangan secara menyokong kepada Pihak Kerajaan/Universiti/HEP secara amnya. Gerakan Mahasiswa yang bingkas berjuang kerna tidak berpuas hati dengan pelaksanaan AUKU dan penindasan Pihak Universiti terutama Pihak HEP menyebabkan Gabungan Mahasiswa atau lebih dikenali dengan Pro Mahasiswa diluncurkan dengan lebih berstrategi.Ditambah lagi dengan sokongan dan sambutan panas mcm pisang goreng oleh Pihak Media Massa memberi ruang publisiti seluas luasnya kepada Kepimpinan Mahasiswa baik di Pro A dan Pro M. Sedikit bingkasan pandangan peribadi The Think Tanker.

Namun begitu teman teman sekalian,sebagai sebuah Universiti Teknikal dengan perjuangan idealisme yang masih baru,saya dengan rendah diri menyatakan betapa UMP akan hanya merugikan diri seandainya kita terjerumus ke dalam fahaman politik partisan sebegini. Kepimpinan Mahasiswa UMP telah melakukan pelbagai transformasi perubahan dengan membawa suara suara Mahasiswa dengan kebih lantang dan jauh ke hadapan. Kepimpinan Mahasiswa UMP di peringkat MPP,Persatuan dan Kelab,Perwakilan Mahasiswa Kolej Kediaman atau PEKA seharusnya terus melakukan perubahan atau Islah demi meremajakan Gerakan Kepimpinan Mahasiswa agar terus kekal relevan di hati sanubari Mahasiswa UMP.

Nah,seiringan dengan itu,atas dasar kesedaran dan kepedulian saya dan teman2 Kepimpinan Mahasiswa yang lain,Gagasan Mahasiswa PEDULI bimgkas menjadi idealisme yang cukup terkesan membawa kepada bersatunya Gerakan dan Suara Mahasiswa UMP. Apakah dia Mahasiswa PEDULI ini?

1.Mahasiswa PEDULI wajar bergerak dengan Idealisme yang jelas dan memperjuangkan perkara yang penting buatMahasiswa dan masyarakat sekeliling.Jangan sesekali terjerumus kedalam fahaman politik sempit kerna ia hanya merugikan Gerakan Mahasiswa sedangkan masa yang diperuntukkan sangat singkat nilainya.

2.Mahasiswa PEDULI harus jadi Mahasiswa pemberani dengan menjuarai isu kebajikan Mahasiswa dan menjadi pressure group paling efektif dalam masyarakat kampus. Hanya cara ini sahaja Kepimpinan Mahasiswa akan dapat belajar dan seterusnya menjadi pressure group kepada Politik Semasa dengan menyuarakan dan membela hak Mahasiswa dan Masyarakat secara umumnya. Jangan pentingkan diri dan hanya ingin meraih populariti kerna Kepimpinan seperti ini hanya akan memburukkan lagi persepsi Mahasiswa kita kepada Kepimpinan Mahasiswa.

3.Mahasiswa PEDULI wajar merasai kepayahan dan kejerihan kehidupan Mahasiswa di Kampus dan sebagainya.Jangan terlalu bermewah dan mengejar nama semata,sebaliknya terus jujur memperjuangan nasib dan membela Mahasiswa kita.Mahasiswa PEDULI mesti ada budaya kerja yang efektif,tidak berkira dari sudut mengorbankan wang ringgit,masa dan tenaga. Proses ini sangat penting demi menambah nilai dalam diri dan Sifat Kepimpinan Mahasiswa.

4.Mahasiswa PEDULI seharusnya berbudaya dengan budaya yang baik dan mempunyai jati diri yang kuat.Santun dalam tutur bicara dan berhikmah dalam segala tindakan. Kalau keras dalam tindakan mesti ada susulan kelembutan dalam bicara.Kdangkala tidak dinafikan,sentimen kemudaan mencabar kita melakukan sesuatu di luar duga. Inilah ruang dan peluang untuk kita bertindak sedikit keras etapi niat yang baik dan untuk memberi kesan yang segera dan jelas. Apapun tindakan Mahasiswa PEDULI,mesti ada rencana kesan dan cara mengendurkan kembali.Mesti bertanggungjawab dan menggunakan kebijakan meramal kesan masa hadapan.

5.Mahasiswa PEDULI jangan sesekali berputus asa dan terus meneruslah berjuang.Kehidupan di dunia ini maknanya ialah terus berjuang sehingga ke liang lahad. Kita tidak lihat Nabi Muhammad SAW berehat sepanjang hidup baginda.Sehingga ke akhir usia,Idealisme Rasulullah SAW iaitu menyayangi Ummah sangat terharu dan memberi 1001 keinsafan buat pengikutnya. Apakah kita boleh hidup senang sdengan bebanan dan amanah yang Tuhan telah berikan? Malu pada Rasulullah dan malu pada diri sendiri andai Kepimpinan Mahasiswa tidak berasa bebanan yang dipikul untuk merubah masyarakat kepada yang lebih baik.Pokoknya,Mahasiswa PEDULI mesti ada idealisme perjuangan yang jelas dan bukan semata hanya menjadi pengikut kepada fahaman politik sempit .

Justeru,Marilah kita murnikan kembali.Jangan biarkan sentimen kemudaan Mahasiswa kita luntur dek kerana diri kita sendiri.Mantapkan ukwwah dan eratkan tali silaturrahim sesama Mahasiswa tanpa mengira warna kilit, fahaman agama,bahasa dan sebagainya.Selagi kita bergelar Mahasiswa PEDULI,kita akan terus berbakti tanpa mengira soal lumayan pulanngannya.Bersatulah wahai teman Mahasiswa ku sekalian,andai esok tiada lagi,pasti kita akan menyesali kerna tiada melakukan apa apa perobahan kepada Generasi Muda Malaysia kini.Mulakan dengan diri sendiri dan teman rapat,sebarkan dan fahamkan bahawa kita Mahasiswa PEDULI!!!

Saya Mahasiswa PEDULI...Anda bagaimana??

The Think Tanker
Isnin 25hb Januari 2010
10.15 pagi di Kolej Kediaman 1

2 comments:

  1. salam PEDULI..salam 1 Malaysia..salam perjuangan. dalam mahasiswa sibuk dengan partisan tertentu kita mencipta satu NILAI agar dibudayakan..satu tindakan hebat dari TTT..namun NILAI (kasih sayang,prihatin/peduli,tggjawab dsb) keluar apabila hati sudah tidak lagi dibelenggu..dbelenggu oleh PERSEPSI (Ego,kepentingan,negatif,pesimis)..mungkin ini juga satu cabaran besar buat gagasan mahasiwa PEDULI..bagaimana memecah kerangka yg membelenggu agar nilai boleh keluar dan di implan dalam kehidupan dan sosio budaya kita..
    sy menyokong padu semangat PEDULI..
    ayuh terus bangun NILAI spiritual yg lebih hebat dikalangan mahasiswa.
    barakallahu fika.
    maas salamah.

    ReplyDelete
  2. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete