Monday, November 9, 2009

Mahasiswa KUIS Demonstrasi Bantah Kenaikan Yuran Semester!!Mahasiswa UMP...?


Tolong Dengar Suara dan Kehendak Mahasiswa



Teman2 Mahasiswa Universiti Malaysia Pahang!!!

  • Mahasiswa KUIS bangkit membantah dan melancarkan Gerakan Mahasiswa Sedar(GMS) mengenai yuran semester yang membebankan daripda RM 2776.50 kepada RM 3800.00 pada semester yang baharu.
  • Saya memerhatikan isu KUIS yang sekian lama terdesak dengan yuran pengajian yang melambung tinggi tidak bertepatan dengan hasrat meletakkan Pendidikan Negara pada Hala Tuju yang sebaiknya. Ketepikan isu KUIS di bawah Kerajaan Negeri Selangor Pakatan Rakyat atau Jabatan Pembangunan Mahasiswa(JPM) yang pro kepada UMNO/BN. Saya memandang ini isu Mahasiswa anak bangsa yang ingin belajar di Bumi Tanah Air sendiri tetapi dinafikan hak atau seolah tertindas.
  • Ada Apahal pulak dengan Universiti Malaysia Pahang(UMP)???
  • 1.Yuran Latihan Industri sebanyak RM 760 untuk pelajar Sarjana Muda amat membebankan dan meragukan.
  • 2.Perbandingan dengan pelajar Diploma untuk Latihan Industri hanya RM300. Menurut beberapa senior yang telah bekerja, tiada banyak perbezaan diantara Latihan Industri Degree n Diploma. Malah,Phk UMP tiada menyatakan secara detail apakah komponen bayaran sebanyak RM 760 oleh pelajar yang menjalankan Latihan Industri ini.
  • 3.Tidak Berbaloi!!! Saya menyatakan pendirian sebagai Mahasiswa UMP Mahasiswa Peduli kerna setakat ni kos permohonan Latihan Industri,Printing dan Fax, Kos menghubungi Pihak Industri(Bill atau Prepaid HP) terpaksa ditanggung oleh Mahasiswa Final Year buat sekian lama.
  • 4.Saya menuntut Teman2 Mahasiswa UMP terutama di Tahun 3 dan 4 agar kita mendesak Pihak Pengurusan UMP , Unit Latihan Industri dan secara khusus kepada Pihak Jabatan Bendahari UMP agar menjawab serta kita berdialog segera.
  • 5. Mana2 Pegawai UMP atau sesiapa yang terbaca Article saya ini agar diperiksa semula,sila print article ini dan mari kita berbahas dan mencari jalan penyelesaian.
Apa Tuntutan Mahasiswa UMP mengenai Isu Latihan Industri:

  • 1.Kita Mahukan Sesi Dialog dan Penjelasan Secara terbuka mengenai detail Yuran Latihan Industri. Apa Justifikasi RM 760 bagi Sarjana Muda dan RM 300 bagi Diploma??? Tindakan: Jabatan Bendahari UMP
  • 2. Seandainya Pihak Bendahari UMP gagal untuk memberikan penjelasan terbuka mengenai isu kadar Yuran LI, saya dan Teman2 Mahasiswa UMP akan mendesak agar Dato' Naib Canselor ,Dekan JHEPA campur tangan dan MENURUNKAN YURAN LATIHAN INDUSTRI SERTA MERTA!
  • 3.Kita mendesak agar Unit Latihan Industri lebih peka terhadap kebajikan Mahasiswa Final Year. Seingat saya,rungutan Mahasiswa Tahun Akhir seperti kebnyakan semua Kos dan proses permohonan latihan Industri ditanggung oleh Mahasiswa sendiri. Kami mempertikai apakah justifikasi Yuran LI yang begitu rumit untuk difahami.
  • 4.Kita menggesa agar UMP dan Unit LI agar menyediakan kemudahan Printing,Fax dan Menelefon Pihak Industri agar proses dapat dibuat dengan lebih mudah.
Sekian Dahulu dan Mari kita Lihat Sejauh Mana proaktif Pegawai UMP dan Pengurusan UMP menjawab Isu Yuran Latihan Industri!!!

Mahasiswa UMP Mahasiswa Peduli

Mohamad Suffi Bin Kamari
Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2008/2009
Executive Caretaker

H/P: 013 9966 389

Saya pohon mana2 Mahasiswa yang membaca article ini untuk kita beri respon dan komen agar Isu Yuran LAtihan Industri dan Mutu Perkhidmatan Unit Li dapat terus dipertingkatkan demi Kebajikan Mahasiswa UMP!!

KALAU KITA DIAM ORANG AKAN TERUS BODOHKAN MAHASISWA!!!

10 comments:

  1. Memang wajar isu ini diketengahkan. Isu ini bukan sahaja untuk kami di tahun4, malah ia adalah untuk junior2 akan datang. Yuran yang dikenakan sepatutnya dinyatakan untuk apa? dimana disalurkan? kalau dikatakan yukan perkuliahan, ini tidak masuk akal. Kami tidak mengunakan apa2 kemudahan dan khidma yang wajar dari pihak pengurusan.

    ReplyDelete
  2. salam....

    yup setuju dgn permasalahan ini.....tapi di sini sedikit komen mngenai corak yg di bawa....

    saya rasa masih bnyak lagi isu2 yg penting ataw setara penting dgn msalah ini yg masih belum di ambil tindakan, sebagai contoh kebajikan pelajar yg berulang alik dari pekan, KK2 yg sekadar 'cukup2 makan' kemudahan yg ada....

    paling terbaru masalah cafe yg tidak cukup...mungkin permasalan ini nampak mudah...tapi bnyak memberi effect kepada student...sperti terpaksa keluar jika mkanan sudah habis, ini memberi bebanan seperti pengangkutan dan keselamatan...

    kita memekik nak bndung masalah sosial dan lain2 tetapi seperti 'membuka jalan' kepada masalah itu....mungkin ada patut turun padang dan menjadi sebagai 'pelajar' bukan hanya mendengar suara dari segelintir pelajar....dengar apa yg mahasiswa mahukan...UMP nie baru dan kurang budaya....

    sekian.....

    ReplyDelete
  3. Kepada NorMazuan,terima kasih atas pandangan n kritikan.Saya akan jawab dalam posting yang berikutnya.Terima Kasih.

    ReplyDelete
  4. ump mmg celaka dari segi pentadbiran .... pegawai2 semua jahat2 belaka....

    ReplyDelete
  5. ump mmg sial giler!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. as a junior n 2nd year stuju kalo isu ni di ketengahkan....banyak lagi perkara perlu dipertimbangkan pihak pentadbiran.....

    pelajar tersekat dengan hak aktiviti mahasiswa bila ada penyekatan dr segi budget dr pihak UMP....

    sesetengah subjek memerlukan pelajar melakukan aktiviti luar dengan menetapkan segala kos perbelanjaan adalah dari pihak pelajar sendiri...ini tidak adil!!!!

    ReplyDelete
  7. mahasiswa yang DIZALIMIJanuary 13, 2010 at 9:51 PM

    salam...SAYA TIDAK MERANCANG UNTUK MENGELUARKAN KATA-KATA YANG SUMBANG.TETAPI PADA HAKIKATNYA SAYA INGIN MENYATAKAN SEDEMIKIAN.INI BERKENAAN DENGAN YURAN PADA LATIHAN INDUSTRI YANG BERLAKU PADA CUTI AKAN DATANG.APA KEJADAHNYA YURAN YANG TINGGI PADAHAL IA BERLAKU PADA MUSIM CUTI.SAYA RASA SEDIH KERANA SAYA TERANIAYA DENGAN SEGELINTIR PIHAK YANG INGINKAN KEUNTUNGAN SEMATA-MATA TANPA MEMIKIRKAN BACKGROUND KELUARGA ORANG LAIN....SAYA DAN JUGA MAHASISWA LAIN RASA TERANIAYA...DISINI BOLEH DIKELASKAN....KAMI DIZALIMI!!!!!!...SAYA INGIN MENYATAKAN...JIKA KAMI DIZALIMI...MAKA KEPADA SESIAPA YANG TERLIBAT...,MAKA TUNGGU HARI PEMBALASAN KELAK...INSYAALAH..KEPADA SAUDARA SUFFI..AYUH..BELA LAH NASIB KITA....

    ReplyDelete
  8. YURAN..TIME CUTI MAU KAUT DUIT KA...KALAU 4 TAHUN BELAJAR..SEPATUTNYA 8 KALI BAYAR YURAN..INI DAH JADI 9 KALI...APA KE BODO SSEMUA NI?????

    ReplyDelete
  9. UMP dah mengarut dah ni..????

    ReplyDelete
  10. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete